14DU Windowbox # 2 SKIN
curated by Frank Herman artists Kaat Van Doren & Claire de Jong 2 februari – 23 april 2017 SKIN vertrekt vanuit artistieke exploraties van materies die verschillende capaciteiten hebben om licht op te vangen. Licht is daarbij de noodzakelijke immateriële component. De Zuid- Afrikaanse~Nederlandse Claire de Jong gaat in de 2de ‘windowbox’ in op de uitnodiging tot visuele dialoog met de Mechelse beeldende kunstenaar Kaat Van Doren. Ze vinden elkaar in hun visie op het ‘beeld’ waar het licht een scheppende rol speelt en onderwerp van experiment is. Licht dat in hun werk zonder scrupules ‘puurheid’ en ‘verwondering’ oproepen, en toch de verborgen essenties van een kwetsbare en vergankelijke wereld tot zich nemen. Beide artiesten doen dit in reeksen en variaties. Beide oeuvres steunen op een moderniteit zonder schroom voor het zintuigelijke. In de tentoonstelling SKIN – zichtbaar van op straat – capteren Claire de Jongs witte gesso sculpturen en Kaat Van Dorens monumentale linogravures, het veranderende licht en de schaduwen van de dag. Claire de Jongs fragiele verticale lichamen – bewust wankel en onzeker op hun voetstukken – staan bol van witte hoeken, kanten en rondingen. In die mate afgeschuurd, verwerven ze een voluptueuze huid met er doorheen spiegelende aders op zoek naar licht. Lichaam en beeld: stoer en onzeker, kwetsbaar en gekwetst, zoeken haar animistische sculpturen – als in een ritueel – het helende licht om die te delen met de ruimte, met de andere werken en met de toeschouwer. De delicate kracht van deze eeuwige totemachtige variaties, contrasteert met de exploraties door Kaat Van Doren van het tijdelijke. Hoe het (on)voorspelbare van het momentane en het vergankelijke in materie om te zetten? Zij heeft minstens een even grote fascinatie voor de verschillen in captatie en reflectie van het licht, tot in het donkere toe. Wit op wit, zwart op wit … zwart op zwart… Het (on)voorspelbare resultaat van andere lichtinvalshoeken op een flinterdun oppervlak, op een inktzwarte kleur, op een papiertextuur of lino-reliëf boeit. Zoals de cadans in haar lange accordeonsculptuur waarin het lino-beeld ritmisch verschijnt en verdwijnt. De eeuwige dimensie in Claire de Jongs sculpturen en het efemere in Kaat Van Dorens lino’s houden elkaar in balans. Paradoxaal genoeg, springt hierdoor de onderliggende breekbaarheid van de sculpturen in het oog en onthullen de lino’s hun verborgene eeuwige duistere. Beide kunstenaars tasten, letterlijk en figuurlijk, de spanning tussen licht en duister af. Want licht beroert oppervlaktes tot huid. Zonder is er NIKS. Windowbox # 2 SKIN – Kaat Van Doren & Claire de Jong 2 februari - 23 april 2017 TIJDENS CONTOUR BIENNALE open op zondag 14.00-18.00u Studio Kaat Van Doren, Guldenstraat 17 Mechelen 2800 (t. o. parking Lamot) Vernissage donderdag 2 februari 18:00 – 21:00 // Finissage zondag 23 april 14:00 – 18:00 . Samenstelling en tekst: Frank Herman . De tentoonstelling is zichtbaar van op straat . Bezoek in de studio: enkel op afspraak: [email protected] – +32 /479.33.98.39 . www.kaatvandoren.com . www.clairedejong.be |
Windowbox # 2 SKIN – Kaat Van Doren & Claire de Jong
2 February – 23 April 2017
SKIN takes as its point of departure the artistic exploration of materials that have different
capacities for catching the light. Light is thus the necessary immaterial component. In the second
‘windowbox,’ Dutch–South African sculptor Claire de Jong accepts the invitation to enter into
visual dialogue with Mechelen artist Kaat Van Doren. They find each other in their vision of the
‘image,’ in which light plays a generative role and at the same time becomes the subject of
experiment. In their work, light unapologetically evokes ‘purity’ and ‘wonder,’ and yet takes on
the hidden essence of a fragile and transient world. Both artists accomplish this in series and
variations. Their respective oeuvres rely on a modernity that does not shy away from the
sensory.
In the exhibition SKIN – visible from the street – Claire de Jong’s white gesso sculptures and Kaat
Van Doren’s monumental linocuts capture the changing light and shadows of the day. Claire de
Jong’s fragile, upright bodies – deliberately unsteady and uncertain on their pedestals – are full
of white angles, edges and curves. Sanded to such a degree that they acquire a voluptuous skin,
veined with mirrors in search of light. Body and image: bold and uncertain, vulnerable and
wounded, her animistic sculptures seek – as in a ritual – the healing light in order to share it
with the other works and with the viewer.
The delicate power of these timeless, totemic variations contrasts with Kaat Van Doren’s
exploration of the temporary. How to translate the (un)predictability of the momentary and
transient into material form? She is equally fascinated with differences in the capture and
reflection of light, to the point of darkness even. White on white, black on white . . . black on
black . . . The (un)predictable result of other angles of incidence on the sheerest of surfaces, on
the blackest of blacks, on the texture of paper or linocut relief fascinates. As does the cadence of
her long accordion sculpture in which the linocut image rhythmically appears and disappears.
The eternal dimension in Claire de Jong’s sculptures and the ephemeral in Kaat Van Doren’s
linocuts keep one another in balance. Paradoxically, the underlying fragility of the sculptures
stands out, and the linocuts thereby reveal their hidden eternal darkness. Both artists reveal,
literally and figuratively, the tension between light and darkness. Because light caresses surfaces
into skin. Without it there is NOTHING.
Windowbox # 2 SKIN – Kaat Van Doren & Claire de Jong
2 February - 23 April 2017
DURING CONTOUR BIENNALE OPEN OP ZONDAG 14.00u-18.00u
Studio Kaat Van Doren, Guldenstraat 17 2800 Mechelen (opposite parking Lamot) – Belgium
Vernissage Thursday 2 February 18:00 – 21:00 // Finissage Sunday 23 April 14:00 – 18:00
. Curated & text by : Frank Herman
. The exhibition is visible from the street
. Studio visits by appointment only: [email protected] - +32 - 479 33.98.39
. www.kaatvandoren.com
. www.clairedejong.be
2 February – 23 April 2017
SKIN takes as its point of departure the artistic exploration of materials that have different
capacities for catching the light. Light is thus the necessary immaterial component. In the second
‘windowbox,’ Dutch–South African sculptor Claire de Jong accepts the invitation to enter into
visual dialogue with Mechelen artist Kaat Van Doren. They find each other in their vision of the
‘image,’ in which light plays a generative role and at the same time becomes the subject of
experiment. In their work, light unapologetically evokes ‘purity’ and ‘wonder,’ and yet takes on
the hidden essence of a fragile and transient world. Both artists accomplish this in series and
variations. Their respective oeuvres rely on a modernity that does not shy away from the
sensory.
In the exhibition SKIN – visible from the street – Claire de Jong’s white gesso sculptures and Kaat
Van Doren’s monumental linocuts capture the changing light and shadows of the day. Claire de
Jong’s fragile, upright bodies – deliberately unsteady and uncertain on their pedestals – are full
of white angles, edges and curves. Sanded to such a degree that they acquire a voluptuous skin,
veined with mirrors in search of light. Body and image: bold and uncertain, vulnerable and
wounded, her animistic sculptures seek – as in a ritual – the healing light in order to share it
with the other works and with the viewer.
The delicate power of these timeless, totemic variations contrasts with Kaat Van Doren’s
exploration of the temporary. How to translate the (un)predictability of the momentary and
transient into material form? She is equally fascinated with differences in the capture and
reflection of light, to the point of darkness even. White on white, black on white . . . black on
black . . . The (un)predictable result of other angles of incidence on the sheerest of surfaces, on
the blackest of blacks, on the texture of paper or linocut relief fascinates. As does the cadence of
her long accordion sculpture in which the linocut image rhythmically appears and disappears.
The eternal dimension in Claire de Jong’s sculptures and the ephemeral in Kaat Van Doren’s
linocuts keep one another in balance. Paradoxically, the underlying fragility of the sculptures
stands out, and the linocuts thereby reveal their hidden eternal darkness. Both artists reveal,
literally and figuratively, the tension between light and darkness. Because light caresses surfaces
into skin. Without it there is NOTHING.
Windowbox # 2 SKIN – Kaat Van Doren & Claire de Jong
2 February - 23 April 2017
DURING CONTOUR BIENNALE OPEN OP ZONDAG 14.00u-18.00u
Studio Kaat Van Doren, Guldenstraat 17 2800 Mechelen (opposite parking Lamot) – Belgium
Vernissage Thursday 2 February 18:00 – 21:00 // Finissage Sunday 23 April 14:00 – 18:00
. Curated & text by : Frank Herman
. The exhibition is visible from the street
. Studio visits by appointment only: [email protected] - +32 - 479 33.98.39
. www.kaatvandoren.com
. www.clairedejong.be