in situ WAITING FOR GOLDEN HOUR
MUZE'UM L Bergstraat 23 Zilverberg, Roeselare BE
27/03/2022 - 4/09/2022
muzeum_l_.pdf
pers/press
yves, Joris "interview met Kaat Van Doren: wachten op het gouden uur."
The Art Couch, gepubliceerd op 20/08/2022
https://www.theartcouch.be/top-4/kaat-van-doren/
interview_met_kaat_van_doren-_wachten_op_het_gouden_uur_|_theartcouch.be.pdf
MUZE'UM L Bergstraat 23 Zilverberg, Roeselare BE
27/03/2022 - 4/09/2022
muzeum_l_.pdf
pers/press
yves, Joris "interview met Kaat Van Doren: wachten op het gouden uur."
The Art Couch, gepubliceerd op 20/08/2022
https://www.theartcouch.be/top-4/kaat-van-doren/
interview_met_kaat_van_doren-_wachten_op_het_gouden_uur_|_theartcouch.be.pdf
(NDL)
De doordachte architectuur die van dit museum een levende sculptuur maakt, door licht en schaduw te werpen op het ritme van de zon, vormt een ideale context voor een tentoonstelling met als leidraad mijn recent verschenen artist book Waiting For: GOLDEN HOUR. Met zonlicht als primair materiaal, van donker naar licht, van zwart naar wit, van bitumen naar zon, van Miroir Noir naar Golden Hour. En ook weer terug. Als een cyclus van constante verandering, vergankelijkheid, ongrijpbaarheid en hoop. Een ode aan de feitelijkheid van onzekerheid, en aan de voorwaardelijke wilskracht van de natuur.
De titel WAITING FOR GOLDEN HOUR verwijst enerzijds naar mijn verlangen naar het Gouden Uur, het romantische uur van een mooie zomeravond waar alles ondergedompeld is in een warme, oranje gloed. Anderzijds refereer ik met een knipoog naar Samuel Beckett: “En attendant, il ne se passe rien.” Mijn verlangen is een romantische paradox. Tegenover het romantische uur voordat de zon ondergaat, staan dystopische beelden van luchtvervuiling op mijn netvlies gebrand (van wereldwijde bosbranden en luchtvervuiling, van Santiago, Chili tot de Antwerpse petrochemie). Hoe meer de lucht overdag oranje kleurt, hoe sterker de luchtvervuiling. De zon liegt niet en maakt met haar lange rode lichtgolven de vervuiling zichtbaar voor het blote oog. In tegenstelling tot "de snelheid" van de voortdurende beweging van de aarde als zodanig, lijken de bewegingen die de mensheid maakt om de opwarming van de aarde tegen te gaan eeuwig te duren. Wachten we op een permanent Gouden Uur met prachtige "romantische" luchten over de hele wereld?
“De ambigue relatie tussen mens en natuur speelde altijd al een rol in Van Dorens oeuvre. Ze onderzoekt onder meer hoe de verwetenschappelijking en industrialisering in het westen een verlies van voeling met de natuur meebrengt. Voor de stedelijke middenklasse wordt de natuur een decor: iets dat we vanop afstand bewonderen, in romantische schilderijen of in spectaculaire natuurdocumentaires. Het is iets van dromen en kunst; iets waar we naar kijken door een kader, maar waar we zelf niet toe behoren. Er is een grote discrepantie met de landbouwer, die van de weersomstandigheden, de grond en de lucht afhankelijk is voor zijn en ons overleven. Boven dat alles hangt de schaduw van grondstofindustrieën, die de aarde uitputten, de klimaatproblematiek en de soms letterlijke sluier van vervuiling…Van Dorens in situ installatie Golden Hour is een soort post-romantische, sublieme maar kritische, beleving van de zon als natuurkracht. Het werk heeft de mogelijkheid een nieuwe connectie van de mens met de natuur te suggereren, maar werpt ook ecologische en existentiële vragen op.”
Uit: Beheydt, T. (2021) Zonlicht als primair materiaal in het oeuvre van Kaat Van Doren in K. V. Doren, Waiting For: Golden Hour. Belgie: Stockmans Art Books.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(ENG)
The thought-out architecture that turns this museum into a living sculpture by casting light and shadow in the rhythm of the sun form an ideal context for an exhibition guided by my recently published artist book Waiting For: GOLDEN HOUR. With sunlight as the primary material, from dark to light, from black to white, from bitumen to sun, from Miroir Noir to Golden Hour. And also back again. Like a cycle of constant change, transience, intangibility and hope. A tribute to the factuality of uncertainty, and to the conditional willpower of nature.
The title GOLDEN HOUR refers on the one hand to my longing for the Golden Hour, the romantic hour of a beautiful summer evening when everything is submerged in a warm, orange glow. On the other hand, It’s a slight nod to Samuel Beckett: "En attendant, il ne se passe rien." My desire is a romantic paradox. Along with this romantic hour before sunset, dystopian images of air pollution are burned onto my retina (from worldwide forest fires and air pollution, from Santiago, Chile to the petrochemical industry in Antwerp). The more orange the sky turns during the day, the stronger the air pollution. The sun does not lie and with its long red light waves, makes pollution visible to the naked eye. In contrast to "the speed" of the ongoing movement of the earth as such, the movements of mankind to counter global warming seem to last forever. Are we waiting for a permanent Golden Hour with beautiful "romantic" skies all over the world?
“The ambiguous relationship between humankind and the rest of nature has always played a role in Van Doren’s oeuvre. Among other things, she is interested in how the West’s scientisation and industrialisation is accompanied by a loss of connection to nature. For the urban middle class, nature is becoming a backdrop or décor: something that we admire from a distance, in Romantic paintings or in spectacular nature documentaries. It is the stuff of dreams and art: something we view through a frame, but to which we ourselves do not belong. We have become significantly removed from the life of the farmer, who is dependent on clement weather, the earth and the air for their survival and ours, too. Hanging above all this is the shadow of the extractive industries exploiting the earth, the climate crisis and a literal and figurative veil of pollution.”
Beheydt, T. (2021). Sunlight as a primary material in the oeuvre of Kaat Van Doren. In K. V. Doren, Waiting For: Golden Hour.Belgie: Stockmans Art Books.
De doordachte architectuur die van dit museum een levende sculptuur maakt, door licht en schaduw te werpen op het ritme van de zon, vormt een ideale context voor een tentoonstelling met als leidraad mijn recent verschenen artist book Waiting For: GOLDEN HOUR. Met zonlicht als primair materiaal, van donker naar licht, van zwart naar wit, van bitumen naar zon, van Miroir Noir naar Golden Hour. En ook weer terug. Als een cyclus van constante verandering, vergankelijkheid, ongrijpbaarheid en hoop. Een ode aan de feitelijkheid van onzekerheid, en aan de voorwaardelijke wilskracht van de natuur.
De titel WAITING FOR GOLDEN HOUR verwijst enerzijds naar mijn verlangen naar het Gouden Uur, het romantische uur van een mooie zomeravond waar alles ondergedompeld is in een warme, oranje gloed. Anderzijds refereer ik met een knipoog naar Samuel Beckett: “En attendant, il ne se passe rien.” Mijn verlangen is een romantische paradox. Tegenover het romantische uur voordat de zon ondergaat, staan dystopische beelden van luchtvervuiling op mijn netvlies gebrand (van wereldwijde bosbranden en luchtvervuiling, van Santiago, Chili tot de Antwerpse petrochemie). Hoe meer de lucht overdag oranje kleurt, hoe sterker de luchtvervuiling. De zon liegt niet en maakt met haar lange rode lichtgolven de vervuiling zichtbaar voor het blote oog. In tegenstelling tot "de snelheid" van de voortdurende beweging van de aarde als zodanig, lijken de bewegingen die de mensheid maakt om de opwarming van de aarde tegen te gaan eeuwig te duren. Wachten we op een permanent Gouden Uur met prachtige "romantische" luchten over de hele wereld?
“De ambigue relatie tussen mens en natuur speelde altijd al een rol in Van Dorens oeuvre. Ze onderzoekt onder meer hoe de verwetenschappelijking en industrialisering in het westen een verlies van voeling met de natuur meebrengt. Voor de stedelijke middenklasse wordt de natuur een decor: iets dat we vanop afstand bewonderen, in romantische schilderijen of in spectaculaire natuurdocumentaires. Het is iets van dromen en kunst; iets waar we naar kijken door een kader, maar waar we zelf niet toe behoren. Er is een grote discrepantie met de landbouwer, die van de weersomstandigheden, de grond en de lucht afhankelijk is voor zijn en ons overleven. Boven dat alles hangt de schaduw van grondstofindustrieën, die de aarde uitputten, de klimaatproblematiek en de soms letterlijke sluier van vervuiling…Van Dorens in situ installatie Golden Hour is een soort post-romantische, sublieme maar kritische, beleving van de zon als natuurkracht. Het werk heeft de mogelijkheid een nieuwe connectie van de mens met de natuur te suggereren, maar werpt ook ecologische en existentiële vragen op.”
Uit: Beheydt, T. (2021) Zonlicht als primair materiaal in het oeuvre van Kaat Van Doren in K. V. Doren, Waiting For: Golden Hour. Belgie: Stockmans Art Books.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(ENG)
The thought-out architecture that turns this museum into a living sculpture by casting light and shadow in the rhythm of the sun form an ideal context for an exhibition guided by my recently published artist book Waiting For: GOLDEN HOUR. With sunlight as the primary material, from dark to light, from black to white, from bitumen to sun, from Miroir Noir to Golden Hour. And also back again. Like a cycle of constant change, transience, intangibility and hope. A tribute to the factuality of uncertainty, and to the conditional willpower of nature.
The title GOLDEN HOUR refers on the one hand to my longing for the Golden Hour, the romantic hour of a beautiful summer evening when everything is submerged in a warm, orange glow. On the other hand, It’s a slight nod to Samuel Beckett: "En attendant, il ne se passe rien." My desire is a romantic paradox. Along with this romantic hour before sunset, dystopian images of air pollution are burned onto my retina (from worldwide forest fires and air pollution, from Santiago, Chile to the petrochemical industry in Antwerp). The more orange the sky turns during the day, the stronger the air pollution. The sun does not lie and with its long red light waves, makes pollution visible to the naked eye. In contrast to "the speed" of the ongoing movement of the earth as such, the movements of mankind to counter global warming seem to last forever. Are we waiting for a permanent Golden Hour with beautiful "romantic" skies all over the world?
“The ambiguous relationship between humankind and the rest of nature has always played a role in Van Doren’s oeuvre. Among other things, she is interested in how the West’s scientisation and industrialisation is accompanied by a loss of connection to nature. For the urban middle class, nature is becoming a backdrop or décor: something that we admire from a distance, in Romantic paintings or in spectacular nature documentaries. It is the stuff of dreams and art: something we view through a frame, but to which we ourselves do not belong. We have become significantly removed from the life of the farmer, who is dependent on clement weather, the earth and the air for their survival and ours, too. Hanging above all this is the shadow of the extractive industries exploiting the earth, the climate crisis and a literal and figurative veil of pollution.”
Beheydt, T. (2021). Sunlight as a primary material in the oeuvre of Kaat Van Doren. In K. V. Doren, Waiting For: Golden Hour.Belgie: Stockmans Art Books.